Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Ռոքը ժամանակի նյարդն արտահայտող մի տիրույթ է»

«Ռոքը ժամանակի նյարդն արտահայտող մի տիրույթ է»
05.02.2016 | 11:39

«Իրատեսի» հյուրը ՎԱՀԱՆ ԱՐԾՐՈՒՆԻՆ է: Նրա հետ զրուցել ենք նախորդ տարեվերջին կայացած «Հինգ համերգային նախագիծ-2015» համերգաշարից հետո: Արվեստագետի բեմական գործունեության 30-ամյակն ամփոփող և ծննդյան 50-ամյակը նախանշող բազմաբնույթ համերգաշարն իրականացվել է ՀՀ առաջին տիկին Ռիտա Սարգսյանի բարձր հովանու ներքո:

«ՀԵՆՑ ՍԿԶԲԻՑ ԵՍ ՄՏՈՎԻ ՊԻՏԻ ՏԵՍՆԵՄ ԵՎ ԼՍԵՄ ԱՅՆ ԱՄԵՆԸ, ԻՆՉ ՈՒԶՈՒՄ ԵՄ ԻՐԱԿԱՆԱՑՆԵԼ»


-Վահան, կան անուններ, որոնց մոտենալն իսկ շատ պատասխանատու ու համարձակ քայլ է: Դուք ոչ միայն մոտեցել եք, այլև «համագործակցել» երկու այդպիսի անունների՝ Մաշտոցի և Կոմիտասի հետ: Ձեզ ի՞նչ ուժեր մղեցին՝ գրելու «Կոմիտաս. Տասը հայտնություն» շարքը և կատարելու «Մաշտոց. Սրբազան մարգարիտներ» մաշտոցյան շարականների մշակումները:
-Կոմիտասին «հպումը» եղել է շատ վաղ հասակում՝ երեք տարեկանում: Մեր տանը Կոմիտասի բանաստեղծությունների գրքույկը կար, որ հրատարակել էր Լևոն Միրիջանյանը՝ Վարդապետի 100-ամյակի առթիվ: Դա էլ, կարծում եմ, ունեցավ իր ազդեցությունը հետագայում: Ի սկզբանե չկար շարք ստեղծելու գաղափարը: Պարզապես առաջին երգը՝ «Ճանապարհը», գրեցի տասնյոթ տարեկանում, և այդ ճանապարհը տևեց քսան տարի, մինչև որ հանրությանը ներկայացրի ամբողջական մի ալբոմ: Կոմիտասի պարագայում ամեն ինչ ինտուիտիվ հարթության մեջ է կայացել: Մաշտոցի դեպքում այլ էր: Մինչ կոնսերվատորիա ընդունվելը երգում էի «Նարեկ» երգչախմբում, որի երգացանկը հիմնականում բաղկացած էր հոգևոր երաժշտությունից՝ շարակնոց, պատարագներ և այլն: Արդեն այդ տարիներին Մեսրոպ Մաշտոցի շարականները հայտնություն եղան ինձ համար: Մեզանում կարծրատիպ կա. Մեսրոպ Մաշտոցը բացառապես ընկալվում է որպես Հայոց այբուբենի գյուտարար: Այնինչ նա՝ Սահակ Պարթևի հետ միասին, և՛ հայ հոգևոր երաժշտության, և՛ լայն իմաստով հայ գրականության հիմքն է դրել: Մոտավորապես 130 բանաստեղծական տեսակ է գոյություն ունեցել, որոնց Մաշտոցը երաժշտական լուծումներ է տվել, բայց այսօր պահպանվել է շատ փոքր հատվածը՝ Ապաշխարության տասնմեկ շարական: Ես վաղուց ծանոթ էի այդ նյութին, բայց այն մշակելու համարձակություն ձեռք բերեցի Ասորական Արևելքի եկեղեցու վաղքրիստոնեական երաժշտության ամբողջ պաշարը մշակելուց հետո: Կուտակված փորձառությունն արթնացրեց համարձակություն՝ մոտենալու Մաշտոցին: Ես և Հասմիկ Բաղդասարյանն այդ տասնմեկ շարականը ձայնագրեցինք շատ արագ: Եվ գործընթացը հակառակ ուղղությամբ եղավ. նախ պատրաստվեց վոկալ տարբերակը, ապա կատարվեց գործիքավորումը՝ ըստ վոկալի:
-Ընտանեկան ավանդույթով և մասնագիտական կրթությամբ դեպի բժշկություն միտված Վահան Արծրունուն երաժշտության աշխարհ է բերել տարվածությունը կիթառով, ռոքով, «Բիթլզով»: Այդ ուղին Ձեզ հասցրել է հայկական ֆոկլորին, հայ հոգևոր երաժշտությանը, երգչախմբային արվեստին, սիմֆո-ռոքին: Ժանրային ի՞նչ նոր դրսևորումներ կարելի է սպասել Ձեզնից հետագայում:
-Սիմֆո-ռոք ծրագիրն իրականում պատրաստ էր դեռ 2000 թվականին: Եվ որոշ ստեղծագործությունների առաջին կատարումներ ընդգրկված էին հենց այդ թվականի համերգային ծրագրում: Ծրագիրն ամբողջությամբ այսքան ուշ ներկայացնելն ուներ իր պատճառները: Մեծ երաժշտական կոլեկտիվ էր հարկավոր դրա համար: Այդպիսի կոլեկտիվի հետ կապ հաստատելը հնարավոր էր միայն պետական խողովակների միջոցով, որոնք չէին աշխատում իմ պարագայում և աշխատեցին միայն այս վերջին համերգաշարի ընթացքում: Սիմֆո-ռոքը, փաստորեն, վերադարձ էր դեպի 2000 թվական: Իսկ հիմա ինձ լրիվ այլ բան է հետաքրքրում. պատրաստ է իմ դաշնամուրային ստեղծագործությունների ալբոմը, և դաշնամուրը ես օգտագործում եմ որպես տրամադրություն փոխանցելու միջոց: Ընդհանրապես իմ մոտեցումը և՛ էլեկտրոնային երաժշտությանը, և՛ ավանդական նվագարաններին այդպիսին է. ինձ առաջին հերթին հետաքրքրում են տեմբրը, ունկնդրի վրա ունեցող ազդեցությունը:
-Ձեր հոբելյանական համերգաշարն ամփոփող գալա համերգի ընթացքում «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում հնչեցին ստեղծագործություններ, որոնց համար դահլիճն ասես նեղ-կաշկանդող էր, ես այդ ստեղծագործությունների կատարումը Կասկադում էի պատկերացնում, այսինքն՝ բաց, պատերով-առաստաղով չսահմանափակված ինչ-որ տարածության մեջ: Դուք չունեի՞ք այդպիսի զգացողություն:
-Յուրաքանչյուր ժանրի մեջ լուծված ծրագիր ես ոչ միայն պատկերացնում եմ երաժիշտ կատարողների կազմով, այլև այն միջավայրով, որում այն պիտի կատարվի: Օրինակ՝ իմ հաջորդ մտահղացումը՝ «Մաշտոց-Կոմիտաս» նախագծի կենդանի կատարումը, ես պատկերացնում եմ Զվարթնոցում:
-Զվարթնոցի համերգը ռեալ ծրագի՞ր է, թե՞ նպատակ, որ դեռևս ռեալության վերածվելու շոշափելի հիմքեր չունի:
-Հենց սկզբից ես մտովի պիտի տեսնեմ և լսեմ այն ամենը, ինչ ուզում եմ իրականացնել: Գրեթե երեսուն տարի ինձ հաջողվել է որևէ բան կազմակերպել անձնական, ընկերական, բարեկամական կապերի շնորհիվ: Երբևիցե որևէ հովանավորություն չեմ ունեցել: Իմ սկզբունքը եղել է հետևյալը. երաժշտին հովանավորողն այն հանդիսատեսն է, որ տոմս է գնում ու գալիս համերգ: Ինձ համար «խաղի» պայմանականությունը կարևոր է. հանդիսատեսը պետք է վճարի տոմսի համար, իր տեղը գնի դահլիճում: Իհարկե, նման մոտեցմամբ կարելի է մեկ համերգ կազմակերպել: Բայց երբ մտածում ես հինգ համերգի մասին, գոնե մեր երկրի այսօրվա պայմաններում, հնարավոր չէ իրականացնել՝ առանց պետական ռեսուրսների, առանց հովանավորության: Այս նախագծի մեջ ներառված էր երկու պետական կոլեկտիվ՝ Հայաստանի պետական կամերային նվագախումբը և Հայաստանի ազգային ֆիլհարմոնիկ նվագախումբը, ինչպես նաև տարբեր խմբեր ու մենակատարներ: Իհարկե, այս ամենը համակարգելու համար պետք էր որոշակի կազմակերպչական և ֆինանսական օժանդակություն: Եվ այս իմաստով ՀՀ առաջին տիկնոջ գործոնը չափազանց էական էր: Ինքնին հասկանալի է, թե այս պարագայում ինչ հեշտությամբ էին բացվում որոշ դռներ: Այս հանգամանքը նաև հնարավորություն տվեց ինձ ժամանակավորապես հեռանալու իմ սկզբունքից և յուրաքանչյուր համերգին հրավիրելու իր համապատասխան լսարանը: Գալա համերգն ընդգրկվեց ֆիլհարմոնիկ նվագախմբի համերգացանկում՝ որպես տարվա եզրափակիչ համերգ: Դա շատ գեղեցիկ ժեստ էր ֆիլհարմոնիկի և նրա գեղարվեստական ղեկավար ու գլխավոր դիրիժոր Էդվարդ Թոփչյանի կողմից, որն ինձ ազատեց այդ ծանր և ծախսատար ծրագիրն իրականացնելու հետ կապված շատ հոգսերից:

«ԸՆԴՀԱՆՐԱՊԵՍ ՀԱՄԱՑԱՆՑԸ ՇԱՏ ՆՊԱՍՏԱՎՈՐ ԵՐԵՎՈՒՅԹ Է ԵՐԱԺԻՇՏՆԵՐԻ ՀԱՄԱՐ»


-Մեր օրերում ձայներիզներն ու տեսաերիզները դարձել են ժամանակավրեպ՝ համացանցի ընձեռած հնարավորությունների շնորհիվ: Կարո՞ղ է երբևէ նույն համացանցը սպառնալիք դառնալ համերգների, երաժիշտների հետ կենդանի շփումների համար:
-Կարծում եմ՝ այո: Որովհետև հիմա նոր տենդենցներ կան համացանցում: Ձայնագրման ստուդիաները հիմա հագեցնում են վիդեոտեխնիկայով, և ձայնագրման ողջ ընթացքը տեսագրվում է, մոնտաժվում շատ բարձր մակարդակով ու տեղադրվում համացանցում: Մարդիկ ունեն լավագույն երաժիշտների ներքին խոհանոցին, նրանց ստեղծագործական ամենահետաքրքիր վիճակներին հաղորդակից դառնալու հնարավորությունը: Իսկ Ռուսաստանում այսօր շատ ընդունված է «բնակարանային» համերգի ձևը: Մարդիկ հավաքվում են որևէ բնակարանում, ապահովում համապատասխան տեխնիկայի առկայությունն ու իրենց համերգը հեռարձակում աուդիո և վիդեո տարբերակներով: Ցանկացողները վճարում են թրաֆիկը և ձեռք բերում այդ ամենը տեսնելու-լսելու հնարավորությունը: Առաջին նման բանն արեց Գրեբենշչիկովը՝ մոտ տասը տարի առաջ: Դա հրաշալի մեթոդ է, որովհետև երաժշտին ազատում է տեխնիկական, ֆինանսական և այլ տեսակի բազմաթիվ խնդիրներից: Ընդհանրապես համացանցը շատ նպաստավոր երևույթ է երաժիշտների համար: Հիմա նույնիսկ գործում է «iTunes» համակարգը, որը հնարավորություն է տալիս ոչ թե ներբեռնելու ամբողջ ալբոմը, այլ ընտրելու քո ցանկացած գործերը և սահմանված վճարն ուղղակիորեն փոխանցելու երաժշտին: Սա է հեռանկարը, որն ինչ-որ պահի կաշխատի նաև Հայաստանում:


«ՌՈՔ ԲՆԱԳԱՎԱՌ ՄՏԱԾ ՄԱՐԴԻԿ ՉԵՆ ԿԱՐՈՂ ԱՆԱԶՆԻՎ ԼԻՆԵԼ»


-Մենք Ձեզ տեսնում ենք հասարակությանը հուզող տարատեսակ հարցերի կիզակետում՝ ռամիլսաֆարովյան թնջուկից մինչև արմենչիկային «վաստակի» արծարծումներ: Ձեր նկարագրում որքանո՞վ են փոխկապակցված քաղաքացիական ակտիվ որակներն ու ռոք երաժիշտ լինելու հանգամանքը:
-Ռոք երաժշտությունն առավել անկեղծ, առավել ազնիվ ինքնադրսևորման ոլորտ է: Համաշխարհային մակարդակով ռոք երաժշտության մեջ մնացել են կարգին մարդիկ, որոնք մշտապես արձագանքում են մարդկությանը հուզող խնդիրներին, աշխարհում տիրող անարդարություններին: Ռոք բնագավառ մտած մարդիկ չեն կարող անազնիվ լինել: Նրանք չեն կարող բեմում մի կերպ լինել, կյանքում՝ այլ: Նրանք չեն կարող բեմից դուրս փոխվել, գնալ փոխզիջման: Ջիմի Հենդրիքսի առնչությամբ գործածվում էր «մերկ նյարդի երաժշտություն» բնորոշումը: Սա, կարծում եմ, բնորոշ է բոլոր ռոք երաժիշտներին: Արվեստի այլ բնագավառներում մարդու դիրքորոշումը մի տեսակ քողարկված է, կարող է և չհասկացվել արվեստագետի քաղաքացիական դիրքորոշումը, որովհետև այդ դեպքերում արվեստը մի տեսակ աբստրակտ դրսևորումների մեջ է:
-Իսկ ռոքն ավելի ուղղագի՞ծ երևույթ է:
-Ռոքը ժամանակի ռիթմի հետ է կապված: Ժամանակի նյարդն արտահայտող մի տիրույթ է: Առաջին հերթին հենց դրանով է ինձ գրավել ռոքը: Երաժշտության մնացած բոլոր ոլորտները, մանավանդ ավանդականը, հարյուրամյակների հղկվածություն ու տրադիցիա ունեն, և կան համապատասխան պայմանականություններ, որոնք չես կարող խախտել՝ սկսած հագուկապից, վերջացրած ավելի լուրջ բաներով: «Հինգ համերգային նախագիծ-2015» շարքը յուրօրինակ էր նրանով, որ այստեղ ես ի մի էի բերել ժանրային տարբեր դրսևորումներ: Երբ նոր-նոր էի ձեռնարկել այդ գործը, չէի պատկերացնում, թե ինչ է ինձ սպասում: Հիմա, երբ ամեն բան անցյալում է, նոր եմ հասկանում, թե ինչ երանության երկուսուկես ամիս եմ ապրել, որքան շատ և բազմազան երաժիշտների հետ եմ շփվել: Բոլորն այնպիսի՜ պատրաստակամությամբ են աջակցել ինձ, որ ես չգիտեմ՝ ինչպես հայտնեմ երախտագիտությունս: Քանի դեռ գործն ընթացքի մեջ է, լիովին չես զգում, թե ինչ է կատարվում: Երբ ամեն բան ավարտվում է, նոր ես գիտակցում, թե ինչ երանության մեջ ես եղել: Ես ապրել եմ այդ երանությունը և, հուսամ՝ կիսել եմ այն հանդիսատեսի հետ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1718

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ